شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ - 2024 July 27
كدخبر: 3247 تاريخ : ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ بازديد: 554 بازدید نسخه چاپي ارسال به دوستان

باغ گیاه‌شناسی زاگرس، یک بانک ژن بسیار مرغوب

بیش از ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر پنج هکتار در استان لرستان وجود دارد.

یکی از مجتمع‎های بزرگ که در استان لرستان راه‎اندازی شده است، باغ گیاه‎شناسی زاگرس می باشد که در سطح ۱۲ هکتار با تلاش مسئولان استانی و وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شده است.

از این مجموعه می توان به عنوان نمونه‎ای از پوشش و رویشگاه زاگرس نام برد، از بین پنج رویشگاه کشور، زاگرس بیشترین سطح را به خود اختصاص داده و در آن حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است.

باتوجه به این‌که ۴۰ درصد از منابع آب کشور را رویشگاه‎های زاگرس تامین می‎کنند، برای همین پوشش گیاهی این منطقه ظرفیت مناسبی در راستای امنیت غذایی، تامین آب و تلطیف هوا محسوب می‎شود.

ولیکن مشکلی که طی چند سال اخیر اکوسیستم زاگرس را تهدید می کند، تغییر اقلیم و بی‌توجهی بشر است که از عوامل مهم تخریب پوشش گیاهی این منطقه محسوب می‎شوند.

بنابراعلام سازمان جهادکشاورزی لرستان باغ گیاه‌شناسی زاگرس یک بانک ژن بسیار مرغوب است که در این استان احداث شده و به توسعه منطقه و فضای سبز کمک می‎کند.


با ایجاد این محیط می توان امید داشت که در این مکان امکان بازسازی و احیای گونه های مختلف گیاهی زاگرس دوباره فراهم گردد و مورد بازدید مردم و طبیعت‎دوستان قرار گیرد.

لرستان استانی است با پتانسیل بالا که ظرفیت خوبی در بخش توسعه باغات دارد، هم اکنون ۴۹ هزار هکتار باغ در این استان وجود دارد و ۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

در اقدامات جدید فعالیت های خوبی روی کاشت زعفران و موسیر نیز در این منطقه انجام شده است که با آب کم، درآمد اقتصادی خوبی را می‎توان ایجاد کرد. در استان بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پنج هکتار هستند که در این راستای کشت گیاهان دارویی می‎تواند موثر باشد.

در زمينه‌ي انتشار نظرات مخاطبان رعايت چند مورد ضروري است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسي تايپ کنيد.
  • «جمعیت همبستگی زاگرس» مجاز به ويرايش ادبي نظرات مخاطبان است.
  • جمعیت همبستگی زاگرس از انتشار نظراتي که حاوي مطالب کذب، توهين يا بي‌احترامي به اشخاص، قوميت‌ها، عقايد ديگران، موارد مغاير با قوانين کشور و آموزه‌هاي دين مبين اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأييد مدير بخش مربوطه منتشر مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *